STAŃCZYK. MUSICAL


Jan Czapliński

STAŃCZYK. MUSICAL

historia być może aktualna

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.


ZŁOTA MASKA 2019 dla Grzegorza Dowgiałły!


Nominacja do NAGRODY ARTYSTYCZNEJ ZŁOTA MASKA 2019 dla Alony Szostak za rolę Bony.

Tytuł Najlepszej Wokalistki Musicalowej w 13. edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury dla Alony Szostak (Warszawa, 2019)

W ankiecie miesięcznika „Teatr” NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI W SEZONIE 2017/2018 nominacje w kategoriach:

– najlepsza nowa polska sztuka (nominacja Michała Centkowskiego),
– najlepsza reżyseria (nominacja Michała Centkowskiego),
– najlepsza rola kobieca: Alona Szostak w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Anety Kyzioł),
– najlepsza rola męska: Grzegorz Dowgiałło w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego oraz Jacka Sieradzkiego),
– najlepsza rola epizodyczna: Małgorzata Witkowska w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego)
– najlepsza muzyka: Wojciech Urbański w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego)
– najlepsze przedstawienie teatru muzycznego (nominacja Michała Centkowskiego)


Stańczyk to muzyczna wycieczka do XVI wieku.

Dlaczego akurat tam?
Żeby spróbować przyjrzeć się temu, co lubimy do dziś opisywać jako najwspanialszy okres w dziejach Polski. Zmierzyć się z mitem „złotego wieku”. Podrapać w historyczne opakowanie i zobaczyć, co wyjdzie spod spodu. 
 
Stańczyk to, tym samym, opowiadana z perspektywy krakowskiego zamczyska historia naszych dawnych władców: Zygmunta Starego, Bony Sforzy i Zygmunta II Augusta. Historia ich zmagań, marzeń, planów i słabości. A także historia towarzyszącej im dziwnej postaci błazna.
Pamiętamy go z obrazu Matejki – smutny, zamyślony mędrzec, symbol patriotów, patron zatroskanych o ojczyznę. Przypisujemy mu wiele znaczeń, choć wiemy o nim w gruncie rzeczy bardzo mało. Wymyśliliśmy go sobie, nie wiedząc do końca, kim był i jaką pełnił rolę. Jedno wiemy jednak na pewno: jest wcieleniem nieomal anarchistycznej tradycji, w ramach której za patriotyczne uchodzi przede wszystkim to, co skierowane przeciwko władzy. Każdej władzy. I może dlatego warto go dziś znowu przywrócić do życia.


tekst i dramaturgia: Jan Czapliński
kompozycja piosenek: Maja Kleszcz Wojciech Krzak, Grzegorz Dowgiałło
muzyka elektroniczna: Wojciech Urbański
reżyseria: Ewelina Marciniak
choreografia: Agnieszka Kryst
konsultacje muzyczne: Ewa Kaim
scenografia: Piotr Choromański
współpraca scenograficzna: Grzegorz Layer
kostiumy: Natalia Mleczak
reżyseria świateł: Jakub Lech
orkiestracje i aranżacje: Jacek Kita, Piotr Kubiak
konsultacje historyczne: dr Rafał Szmytka
kierownictwo wokalne: Ewa Zug

asystent reżysera: Estera Sławińska-Dziurosz

asystent choreografa: Natalia Gajewska
asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś

inspicjent: Beata Jabłońska-Rakoczy
sufler, rekwizytor: Katarzyna Grad

OBSADA:
STAŃCZYK: Grzegorz Dowgiałło (gościnnie)
ZYGMUNT STARY: Artur Święs (gościnnie) / Jakub Wróblewski 
BONA SFORZA: Alona Szostak (gościnnie)
ZYGMUNT AUGUST: Hubert Waljewski (gościnnie)

ELŻBIETA HABSBURŻANKA: Mirosława Żak (gościnnie)
BARBARA RADZIWIŁŁÓWNA: Dominika Guzek (gościnnie)

CÓRKI KRÓLEWSKIE:
ZOFIA: Wioletta Białk Beata Wojtan 
IZABELA: Estera Sławińska-Dziurosz (gościnnie)
MARTWA JUŻ NIESTETY ANNA: Izabella Malik
KATARZYNA: Katarzyna Hołub
PANI SZYDŁOWIECKA: Małgorzata Witkowska (gościnnie) / Magdalena Wojtacha (gościnnie)
MIKOŁAJ REJDaniel Cebula-Orynicz (gościnnie)
SZLACHCIC: Dominik Koralewski


TEATR STAŃCZYKA: Dominik Koralewski jako Bona, Barbara Ducka jako Zygmunt Stary, Zuzanna Marszał jako Zygmunt August, Daniel Cebula-Orynicz jako Elżbieta Habsburżanka,  Maciej Cierzniak jako Barbara Radziwiłłówna

oraz: Barbara Ducka, Natalia Gajewska (gościnnie), Zuzanna Marszał, Maria Pitera (gościnnie), Sebastian Chwastecki, Maciej Cierzniak (gościnnie), Daniel Dąbrowski, Daniel Szefler (gościnnie) / Krzysztof Czubaszek (gościnnie) 

i zespół muzyczny Teatru Rozrywki w składzie:
Janusz Berezowski (gościnnie) – kontrabas
Bartłomiej Herman – instrumenty perkusyjne
Kajetan Skonieczny (gościnnie) – wibrafon
Karol Ogrodnik / Sławomir Rosiak – puzon
Sylwia Sczendzina (gościnnie) – waltornia
Olgierd Komorowski / Dominika Kubicka – klarnet
Emil Trepka (gościnnie) / Adam Stachula (gościnnie) – obój
Wojciech Front (gościnnie) / Gabriela Kwiecińska (gościnnie) – fagot
Jacek Gros / Małgorzata Liszak – skrzypce
Joanna Mizera-Zalejska – altówka

dyrygent: Mieczysław Unger (gościnnie) 

prapremiera: 13 czerwca 2018 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki
czas trwania: 190 minut, w tym 30-minutowa przerwa


Autorką zdjęć, logo i plakatu jest Natalia Kabanow © Teatr Rozrywki w Chorzowie

RECENZJE:
Gazeta Wyborcza
Dziennik Teatralny Magdalena Mikrut-Majeranek
Newsweek
Teatralnik – gazeta Festiwalu "Rzeczywistość przedstawione"
Dziennik Teatralny Jan Gruca
Nasze sprawy – wywiad z Grzegorzem Dowgiałłą

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
 

 

Obsada